Tvůrčímu psaní se soustavně věnuji už přes deset let. Kořeny všeho sahají samozřejmě ještě mnohem dál. K učení jsem se dostal ihned po škole. Hned jak jsem absolvoval Konzervatoř a VOŠ Jaroslava Ježka v Praze, mi bylo jasné, že je to pouze začátek cesty.
Profesionální čtenář
Když jsem během posledního roku a půl zkoumal kořeny tvůrčího psaní u nás, byl to pan profesor Marek Stašek, který mě upozornil, že poctivé psaní začíná u správného čtení. A tak jsem vlastně nevědomky přijal svůj úděl profesionálního čtenáře, který teď vědomě a cíleně rozvíjím dál. V textařině jsem se mnoho naučil od Jiřího „Šlupky“ Svěráka, bluesmana s lyrickým cítěním. Většího pedanta byste těžko hledali, což je dobře – písňový text je hodně je o přesnosti, o tom, jak vědět, co si lze dovolit a kdy se dá nemilosrdnému přízvuku češtiny vyhnout.
Literární akademie
Moje další kroky vedly logicky na pražskou Literární akademii. Zde jsem prožil dva neuvěřitelné roky pod vedením zkušených literátů i teoretiků. Setkal jsem se s více či méně známými spisovateli, všichni z nich mi však bez rozdílu předali mnohé ze své praxe i z teorie psaní. O finančních potížích, které zapříčinily konec téhle ojedinělé školy, jsme jako studenti vůbec netušili. Poslední půlrok byl neuvěřitelnou jízdou, která vyvrcholila v můj přestup na obor Historicko-literární studia. Profesoři učili i zkoušeli zadarmo, ve vzduchu byla energie, kterou nelze popsat, kterou jde pouze zažít na vlastní kůži.
Literární kultura
O Fakultě filozofické Univerzity Pardubice jsem předtím prakticky nic nevěděl, takže mě překvapilo, že výukou tvůrčího psaní se zabývají i státní univerzity. A právě obor Historicko-literární studia mi otevřel další dveře do studia literatury. Během dalších dvou let na univerzitě jsem se dopracoval ke studiu psaní jak z praktické tak teoretické roviny věci. A výuka tvůrčího psaní v české literární kultuře se stala tématem mé bakalářské práce.
České dějiny tvůrčího psaní
V úvodu všeho stála otázka, jak se vlastně tvůrčí psaní u nás vyučuje, jaký je stav celého oboru a proč tomu tak je. Doufal jsem, že odpovědi najdu v počátcích výuky u nás. V přístupech, které se sem dostaly ze zahraničí, nebo je vymýšleli naši lektoři. Dostal jsem se ke čtyřem zajímavým školám – brněnské, pražské, hradecké a právě pardubické škole. Skvělá zkušenost a přínos pro mé vlastní kurzy tvůrčího psaní. Ten, kdo chce být profesionální čtenář, by měl zkoušet psát.
Máte zájem o individuální konzultace nebo skupinový kurz?